Sześć elementów, które warto sprawdzić podczas montażu HS-ów z napędem HS ePOWER – Drzwi Tarasowe | Przewaga systemu

Sześć elementów, które warto sprawdzić podczas montażu HS-ów z napędem HS ePOWER

Attractive huge sliding glass door leading to the courtyard

Podstawowym warunkiem prawidłowego montażu okien tarasowych HS jest powierzenie tego zadania specjalistom. Jednak warto wiedzieć, zgodnie z dewizą, iż kontrola jest najwyższą formą zaufania, jakie elementy montażu HS możemy samodzielnie skontrolować. Na co zwrócić uwagę? Podpowiada ekspert G-U Polska, Jarosław Wodzisławski.

W przypadku montażu wymarzonych drzwi tarasowych HS właściciele domów jednorodzinnych (bo to ich najczęściej dotyczy ta kwestia) chcą mieć gwarancję jak najlepszego osadzenia okna tarasowego. Bo tylko dobry montaż zapewni bezproblemowe i efektywne korzystanie z HS-u przez długie lata. Oczywiście warto skorzystać z usług firmy godnej zaufania. Ale dobrze jest też wiedzieć, jakie elementy montażu możemy sprawdzić samodzielnie, upewniając się tym samym, że fachowcy pracują zgodnie ze sztuką.

Montaż HS-ów z napędem HS ePOWER

Montaż drzwi tarasowych HS z napędem HS ePOWER nie różni się zasadniczo od montażu klasycznego okna podnoszono-przesuwnego. Takie same są parametry:podparcia, przekątnych, równoległości, poziomów, pionów czy odstępy punktów ryglowania. Różnica jest taka, że w przypadku zautomatyzowanego okna tarasowego HS po montażu trzeba sprawdzić działanie napędu – to tak zwana faza elektryczna, podczas której można stwierdzić, czy montaż został prawidłowo wykonany. Etap ten następuje jednak dopiero po osadzeniu pakietów szybowych.

Zautomatyzowane okna HS to rozwiązania wielkogabarytowe, dlatego najczęściej najpierw montowana jest konstrukcja (drewniana, PVC czy aluminiowa), z wbudowanym wewnątrz napędem HS ePOWER. Pakiety szybowe montowane są na już osadzonej, stabilnej ramie. Dzieje się tak dla bezpieczeństwa, ale też z powodu ich dużej wagi (najczęściej wymagają wykorzystania specjalnych podnośników, tzw. manipulatorów do szyb, które umożliwiają precyzyjne manewrowanie przeszkleniem mogącym ważyć nawet 400 kg). Dopiero po osadzeniu szyb można przeprowadzić testowanie systemu, a następnie programowanie napędu HS ePOWER. Napęd nie zadziała prawidłowo, jeśli napotka przeszkodę stawiającą opór powyżej 65 N. Jeśli podczas podnoszenia bądź przesuwania skrzydła napęd się zatrzyma, to znaczy, że trzeba zidentyfikować i zlikwidować przeszkodę. W skrajnych przypadkach kończyć się to może przeprowadzeniem ponownego montażu.

Przyczyną nieprawidłowego działania napędu może być drobny element, na przykład śrubka lub podkładka, która utkwiła w szynie jezdnej, a czasem uszczelka, która podwinęła się w momencie zakładania skrzydła i utrudnia jego przesuwanie.

Drzwi tarasowe z napędem HS ePOWER

Montaż drzwi podnoszono-przesuwnych – co możemy sprawdzić sami?

Montaż okien podnoszono-przesuwnych z napędem (HS Master lub HS ePOWER) wymaga dużej dokładności. Miejsce montażu musi być odpowiednio przygotowane, czyli wstępnie dokładnie oczyszczone. Co sprawdzać podczas montażu?

  • WYPOZIOMOWANIE TORU JEZDNEGO. Drzwi tarasowe HS z napędem są wrażliwe na wszelkie odchylenia poziomu toru jezdnego. Dyskwalifikujące są różnice rzędu 2 mm, których można nie zauważyć, sprawdzając poziom toru jezdnego przy użyciu długiej poziomicy, jeśli nierówność wystąpi gdzieś pomiędzy jej końcami. Bardziej miarodajne jest użycie do tego celu krótkiej poziomicy – wówczas jest większa szansa na ujawnienie odcinka, na którym występuje odchylenie.
  • PIONOWE RAMIAKI OŚCIEŻNICY. Kolejną rzeczą, do której sprawdzenia przyda się poziomica, są pionowe elementy ościeżnicy. Prawidłowo przymocowane do ościeża ramiaki powinny zachować liniowość. Nieprawidłowości kształtu powstają np. na skutek niewłaściwego mocowania elementów kotwiących (np. za słabo/za mocno dokręcone śruby). Zresztą przyczyn może być znacznie więcej: nadmiar pianki montażowej, zbyt duży odstęp między elementami kotwiącymi, itp.,
  • ZACHOWANIE RÓWNOLEGŁOŚĆ PIONOWYCH RAMIAKÓW W PŁASZCZYŹNIE PROSTOPADŁEJ DO ŚCIANY. Na skutek niedokładnego osadzenia ościeżnicy może powstać zachwianie ruchu skrzydła – zjawisko to występuje, gdy narożniki ościeżnicy nie tworzą jednej płaszczyzny. Aby sprawdzić, jak te płaszczyzny są ustawione względem siebie, najpierw przykładamy poziomicę do pionowego ramiaka ościeżnicy, a następnie porównujemy z drugim pionowym ramiakiem ościeżnicy.
  • ODPOWIEDNIE PODPARCIE. Kolosalnym błędem montażowym jest nieodpowiednie podparcie drzwi tarasowych HS, które prowadzi do wypaczenia progu, co w zasadzie przekreśla prawidłowe działanie okna podnoszono-przesuwnego, zarówno wyposażonego w napęd, jak i obsługiwanego manualnie. Prawidłowe podparcie HS oznacza rozmieszczenie kolejnych punktów podparcia w odległości do 500 mm, jeśli skrzydło jezdne waży do 250 kg. Jeśli jest cięższe, punkty podparcia powinny znajdować się bliżej siebie – do 300 mm jeden od drugiego. Im więcej punktów podparcia, tym lepiej (i bezpieczniej, bo próg nie będzie się wyginać podczas przesuwania ciężkiego skrzydła jezdnego). Punkty podparcia muszą być oczywiście odpowiednio wypoziomowane, aby ruch skrzydła był płynny, a w efekcie napęd HS ePOWER mógł działać bez przeszkód.
  • PŁASZCZYZNA PODPARCIA. Okna podnoszono-przesuwne mają najczęściej szeroką ościeżnicę, więc podparcie musi obejmować cały jej przekrój (płaszczyzna podparcia musi mieć szerokość minimum 50 mm i obejmować cały przekrój progu).
  • CIEPŁY MONTAŻ. Warto też sprawdzić montaż drzwi tarasowych HS pod względem termoizolacji. Ciepły montaż niweluje mostki termiczne, wzmacnia termoizolacyjne właściwości progu, a także zapewnia odpowiednią szczelność (zabezpiecza przed przenikaniem wilgoci z gruntu). W tym celu stosowane są odpowiednie materiały, m.in.: dobrej jakości taśmy montażowe, specjalne elementy zabezpieczające narożniki, fartuch EPDM (o szerokości nie mniejszej niż 250 mm).

O czym jeszcze trzeba pamiętać w kontekście montażu drzwi tarasowych HS, które mają być wyposażone w napęd HS ePOWER? Oczywiście o doprowadzeniu prądu do otworu okiennego. Co prawda napęd HS ePOWER zasilany jest z wbudowanych w ramę skrzydła jezdnego akumulatorów, jednak same akumulatory pobierają energię z sieci elektrycznej. Ponieważ akumulatory wymagają zasilania, przewody elektryczne wyprowadzone są zawsze w okolicy górnego ramiaka ościeżnicy. Konstrukcja HS jest dostarczana z wstępnie przygotowaną wtyczką, którą wystarczy po prostu podłączyć do gniazdka lub do puszki elektrycznej.