Duże przeszklenia, sięgające od podłogi prawie po sam sufit – dzięki widokom, które zapewniają i efektownemu wyglądowi – na stałe wpisały się na listę najbardziej popularnych trendów w budownictwie. Czy masywne drzwi w rozmiarze XXL mogą być proste w obsłudze? Zdecydowanie tak! Jednym z rozwiązań, które ułatwi ich ręczną obsługę, jest mechanizm HS LiftUnit.
Drzwi tarasowe podnoszono-przesuwne (HS), w zależności od schematu, mogą się składać z dwóch, trzech, czterech, a nawet z sześciu skrzydeł. Taka sześcioelementowa konstrukcja zbudowana jest z dwóch skrzydeł stałych oraz z czterech jezdnych. Przy szerokości skrzydła wynoszącej do 3,35 m, całość może liczyć nawet do 20 m długości. Dzięki mechanizmowi HS LiftUnit marki G-U, nawet przy tak pokaźnych gabarytach, drzwi tarasowe HS są proste w obsłudze. Jak to możliwe? Innowacyjny HS LiftUnit redukuje siłę potrzebną do podniesienia skrzydła jezdnego drzwi HS nawet o połowę. Dzięki temu mechanizmowi użytkownicy, niezależnie od siły, jaką dysponują, otworzą drzwi tarasowe HS bez problemu.
Rozwiązanie to można stosować w drzwiach HS o wadze jednego skrzydła od 150 kg do 600 kg. Skrzydło posiada dwa wózki jezdne – przedni i tylny. Są one połączone ze sobą prętem – tego typu połączenie zapewnia równomierne podnoszenie lub opuszczanie skrzydła. Mechanizm HS LiftUnit jest montowany tuż za tylnym wózkiem jezdnym.
– Zasada działania wózka opiera się na wykorzystaniu maszyn prostych, jakimi są kliny, czyli – w dużym uproszczeniu – na dwóch klinach. Przemieszczanie się jednego klina względem drugiego powoduje unoszenie lub opuszczanie skrzydła. HS LiftUnit to mechanizm teleskopowy, którego część ruchoma przesuwa się w wyniku oddziaływania sprężyny, napierając na element ruchomy wózków jezdnych – tłumaczy Jarosław Wodzisławski, technik G-U Polska.
Mechanizm HS LiftUnit, ukryty w ramie skrzydła, jest uniwersalnym rozwiązaniem, które można zastosować we wszystkich schematach drzwiowych HS, zarówno na początkowym etapie nowej inwestycji, jak również podczas renowacji budynku. W tym ostatnim przypadku – jeśli podczas modernizacji liftingowi podlegają szyby i w wyniku ich wymiany zwiększa się ciężar skrzydła – montaż zestawu HS LiftUnit jest szczególnie zalecany.
– Radzimy też stosować HS LiftUnit w połączeniu z amortyzatorem klamki, który zapewnia płynny obrót klamki oraz zapobiega jej „odbiciu” podczas opuszczania skrzydła (tuż przed osiągnięciem pozycji końcowej) – dzieli się swoim doświadczeniem ekspert G-U.