Porada eksperta G-U – Drzwi Tarasowe | Przewaga systemu

Porada eksperta G-U

Outdoors view of spacious terrace of modern house

Drzwi tarasowe HS – jakie elementy chronią ramę przed ewentualnym uszkodzeniem?

Jarosław Wodzisławski. Dział techniczny + EDV

Mechanizmy, które – jako elementy wyposażenia dodatkowego – mogą być zamontowane w tarasowych drzwiach HS, wspierając tym samym ich ręczną obsługę, to przede wszystkim: HS SilentClose i HS StopUnit. Osoby, które o nich słyszały i są zainteresowane tego typu doposażeniem drzwi HS, chcą wiedzieć, czym oba elementy się różnią.

Pierwszy elementHS SilentClose – jak sama nazwa wskazuje – wspomaga ciche zamykanie drzwi HS, ponieważ amortyzuje przesuwające się skrzydło. Oznacza to, że jeśli użytkownik straci kontrolę podczas zamykania, np. nieopatrznie wypuści z ręki klamkę lub pochwyt, to mechanizm HS SilentClose wyhamuje skrzydło tuż przed pozycją krańcową. Dzięki temu nie ma ryzyka, że skrzydło uderzy z impetem o ościeżnicę. Mechanizm w pierwszej kolejności wyhamowuje pchnięte skrzydło, a następnie może pomóc przy delikatnym domknięciu. Unikamy w ten sposób:

  • głośnego uderzenia – oznacza to wyższy komfort obsługi, przede wszystkim pod względem akustycznym (brak trzaskania drzwiami);
  • ewentualnych rys na ościeżnicy i ramie drzwi tarasowych, a także innych uszkodzeń i pęknięć, np. tynku w okolicach drzwi HS, spowodowanych przeniesionymi drganiami (uderzeniem);
  • przytrzaśnięcia palców w przypadku, gdy dłoń zamykającego lub któregokolwiek z domowników, np. dziecka, nieopatrznie znajdzie się między ościeżnicą a ramą zamykanego skrzydła.

Mechanizm HS StopUnit jest drugim rozwiązaniem, które podnosi komfort i bezpieczeństwo standardowej obsługi drzwi podnoszono-przesuwnych bez napędu. Działa analogicznie jak HS SilentClose, czyli amortyzuje poruszające się skrzydło HS – dzięki temu rozpędzone skrzydło nie uderzy z impetem w konstrukcję przeciwległej ramy okna HS. Po zatrzymaniu skrzydła, tuż przed osiągnięciem jego pozycji krańcowej, wystarczy je ręcznie dosunąć do końca, jeżeli jest taka potrzeba.

Jeżeli myślimy o tego typu elementach wspomagających, warto zamówić je wraz z drzwiami HS, aby były fabrycznie zamontowane i idealnie dopasowane – wówczas mogą być użyte w każdym typie profili: aluminiowych, PVC, drewnianych. To ważne, ponieważ instalacja tego typu rozwiązań w gotowym oknie HS może być utrudniona lub wręcz niemożliwa. Dlatego lepiej wszystko przemyśleć i zaplanować z wyprzedzeniem. Ponadto elementy HS SilentClose i HS StopUnit występują w dwóch wersjach – do drzwi HS o wadze skrzydła do 200 kg i do 400 kg, co również musi być uwzględnione przy zamówieniu, aby drzwi z takim wspomaganiem działały prawidłowo.

Równie ważny jest montaż okna HS wyposażonego w HS SilentClose lub HS StopUnit – dobra ekipa montażowa wyreguluje wszystko (m.in. zaczep mechanizmu) i sprawdzi na miejscu, czy prawidłowo działa. W ten sposób cała konstrukcja HS będzie funkcjonować płynnie i bezawaryjnie. Co ważne, oba mechanizmy są zabudowane w skrzydle, a więc niewidoczne – jedynym elementem zdradzającym ich obecność jest specjalny zaczep widoczny jedynie w odsłoniętej, górnej części ościeżnicy (przy otwartych drzwiach HS).

Kolejnym elementem chroniącym drzwi przed zniszczeniem, stosowanym w obiektach użyteczności publicznej, np. w hotelach, w których drzwi tarasowe są obsługiwane przez wielu przypadkowych użytkowników, jest tzw. ogranicznik prędkości (SPEED Limiter). Jego zadaniem jest spowolnienie ruchomego skrzydła HS – podczas jego otwierania i zamykania – do 20 cm/s. Ogranicznik jest elementem widocznym (skrzynka na drzwiach HS), montowanym zewnętrznie, który przypomina nieco napęd zewnętrzny. Jego zastosowanie nie tylko spowalnia ruch skrzydła – dzięki czemu chroni całą konstrukcję przed uderzeniami i uszkodzeniami, ale także wzmacnia bezpieczeństwo obsługujących je gości hotelowych (brak ryzyka przytrzaśnięcia palców). Ponadto, jeśli użytkownik włoży w obsługę ruchomego skrzydła HS zbyt dużo siły, np. próbując je przyspieszyć, to mechanizm natychmiast zatrzyma skrzydło. Dalsze otwieranie lub zamykanie będzie możliwe, gdy napór ustąpi i przesuwanie skrzydła HS rozpocznie się na nowo.

W przypadku drzwi zautomatyzowanych elementy tego typu nie są stosowane, ponieważ ich rolę (utrzymywanie odpowiedniej prędkości poruszającego się skrzydła, amortyzację jego biegu do pozycji krańcowej, ochronę przed uderzeniem o ramę czy przytrzaśnięciem palców) przejmuje napęd.